Solskin over mark
Personlig udvikling,  Yoga

Yogaen i mit liv

Namasté = Jeg bøjer mig for dig

Min sjæl ærer din sjæl. Jeg ærer det sted i dig, hvor hele universet bor. Jeg ærer lyset, kærligheden, sandheden, skønheden og freden i dig, og ved det også er i mig. Idet vi deler disse ting, er vi forenede, vi er de samme, vi er en.

Det var kærlighed ved første blik, mit møde med yogaen. Jeg havde siddet en hel sommer og skrevet på mit speciale. Blevet sådan nærmest krumrygget, rimelig stresset og fuldstændigt ude af form. Dagen efter specialet var afleveret, besluttede jeg at tage til en yogatime. Det var fantastisk! Min krop blev strukket ud, min puls kom op, mit åndedræt helt ned i maven og mit sind faldt til ro. Samtidig var det besynderligt, og jeg måtte kigge mig meget omkring, for at sikre mig, at jeg nu også bevægede de der lemmer rigtigt. Jeg var heldig, jeg mødte en meget dygtig yogalærer, hun hedder Nadja Dudic, driver yogajoy.dk, og underviser hos Fitness World, hvor jeg mødte hende. Hun må siges stadig den dag i dag, at være en af mine primære inspirationskilder.

Det er nu 5 år siden og yogaen har fulgt mig lige siden. Idag er jeg igang med en hatha yogalærer uddannelse hos Jacqueline Thomasen og Natascha Hardt ved Senses, har et yogateknikkursus med Simon Krohn og skal starte på et hoftekursus hos Lucas Rockwood ved Yogabody. Til januar starter jeg forhåbentligt op med mit første hold hos LADEN Yoga & Pilates i Hornstrup. Det glæder jeg mig meget til. For ligeså godt som jeg kan lide yoga, ligeså meget ønsker jeg at dele den glæde med andre. Det er så her du kommer ind i billedet. Fra januar begynder jeg nemlig at lave indlæg om yoga, om effekter i både krop og sind, om filosofien bag og helt basalt om de fysiske stillinger. Hvis der er noget om yoga, du kunne tænke dig at få svar på, så skriv enten i kommentarfeltet eller send mig en mail.

Yoga for begyndere

Er du helt ny til yoga, vil jeg anbefale, at du starter på et hatha yoga hold. Har du mulighed for det, ville jeg klart vælge et lukket hold, hvor du tilmelder dig for eksempel 6 gange og følges med de samme mennesker. Øvelserne kan føles meget fremmed i starten og det kan være rigtig rart, at du bliver tryg med nogle af de basale stillinger. Det er der god mulighed for på sådan et hold. Samtidig er det nemmere at give slip, grine sammen og hygge sig med mennesker, man møder lidt flere gange. Når først du så er igang, kan du nemmere begynde en selvpraksis derhjemme. Men det kan være rigtig svært uden den rigtige vejledning. Du kan også nemmere komme dårligt fra start, uden den opmærksomhed en dygtig lærer kan give dig. Jeg ville vælge hatha yoga, da det foregår i et stille og roligt tempo, hvor du kan nå at lære stillingerne godt at kende. Samtidig er det en aktiv praksis, hvor du får lov at mærke dine muskler. Eller hvis du føler dig meget spændt i kroppen og måske lidt stresset, så kan restorativ yoga eller yin anbefales. Der skal du dog være forberedt på, at det er meget siddende og liggende stillinger og at du bliver længe (cirka 3 minutter i yin og mellem 5 og 20 min i restorativ) i hver stilling.

Hvad skal du så forvente til din første yogatime?

Tøj: Jeg anbefaler klart leggings eller andre bløde og bevægelige bukser. Du kan også vælge løstsiddende bukser, men helst ikke for meget, da de kan genere i nogle af stillingerne. Det samme gælder toppen, jeg bruger sjældent sportsbh, medmindre jeg ved det er en flow eller vinyasatime, hvor man bevæger sig lidt hurtigere end man gør i Hatha og det kan være rart, at have styr på alting. Omvendt så er for løstsiddende og dybe halsudskæringer træls, da du så ender med at have din top i munden eller øjnene det meste af timen. Så generelt kan jeg anbefale tætsiddende, blødt og behageligt tøj. Husk sokker og en lidt varmere trøje til afspændingen (den sidste del af yogatimen, hvor du ligger eller sidder stille og skal slappe af).

Mad og drikke: Som med alt andet træning gælder, at det er rarest ikke at have spist lige inden, men du vil heller ikke komme og være sulten. Medbring en flaske vand til timen.

Yogaudstyr: de fleste steder har de yogamåtter, yogablokke og yogabælter. Tag alle tre ting med. Yogamåtten er uundværlig, træner du i et fitnesscenter, skal du sørge for, at du får fat i en af de tynde måtter (ellers gør du balancestillingerne unødvendigt svære for dig selv). Yogablokke er et fantastisk redskab. Nogle mennesker har meget lange arme, nogle meget korte, nogle har korte ben, nogle lange og så videre. Mange får den opfattelse at de er dårligere til stillingerne, hvis de har brug for en blok. Det er ikke rigtigt. Vores krops proportioner er meget forskellige. Måske har du brug for blokken, måske ikke. Tag den med. Det samme gælder yogabæltet.

Yoga Filosofi: jeg oplever at filosofien og yogaens historie mest er noget, der bliver talt om på workshops og kurser. Nogle af mine dygtigste lærere har formået at flette en smule ind hist og her i løbet af en time. Men den egentlige fordybelse, startede hjemme hos mig selv med bøger. Den er så langsomt blevet suppleret på forskellige uddannelser. Du skal altså ikke forvente at der er det store fokus på dette element af yogaen til en almindelig time.

Åndedrætsøvelser: I yoga bruger man aktivt åndedrættet. Du kan forvente at blive guidet i den grundlæggende måde at trække vejret (ind og ud gennem næsen). I mange timer vil du også have en enkelt – et par minutter lang – åndedrætsøvelse. Jeg kommer til at skrive meget mere om åndedrættet på et senere tidspunkt, men lige nu vil jeg bare sige glæd dig. Når du trækker vejret ordentligt, får du det så meget bedre i krop, sind og sjæl.

Det var alt for denne gang, næste uge fortsætter jeg med serien om lykke. Det kommer til at handle om taknemmelighed. Om hvordan du, ved at huske taknemmeligheden, kan få mere glæde i livet.

Namasté

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.