Lykke,  Personlig udvikling

Husker du, at sige tak?

Husker du, at sige tak? Ikke bare til damen i Netto eller Super Brugsen. Ikke bare som et automatiseret svar eller nik i retning af nogen, hvor det forventes. Nej, husker du at stoppe op og finde de ting i livet, du er taknemmelig for?

Det har været en del af nærmest alle kulturer, lige så længe som vi kan spore kultur. Det, at sige tak. Vi har takket guderne, lederne af vores samfund, vores forfædre eller andre, for maden, for de goder vi nu måtte besidde, for livet. I dag er vi ikke særlig gode til det. Det kan virke nærmest religiøst for nogle, for hvem er det, vi skal takke? Og hvis ikke jeg tror på gud, så har jeg vel kun mig selv at takke?

Men hvad er det taknemmelighed kan? Forskningen viser, at folk med en taknemmelig tankegang er gladere, mere optimistiske og har en højere tilfredshed med livet generelt. Samtidig modvirker taknemmelighed depression, angst, besiddertrang og misundelse.*

Det der gør taknemmelighed så fantastisk er de to dele det består af. Den første er, at du føler dig glad for noget, uden nødvendigvis at føle, at du har fortjent det. Den anden del er, at du føler, at nogen eller noget har gjort noget for eller givet dig noget. Du anerkender dermed, i en eller anden udstrækning, en afhængighed af andre.

Ser vi på første del, giver det sig selv at det at blive glad for noget, skaber en positiv tilstand hos dig. Taknemmelighed gør nemmelig det særlige, at det forlænger de positive følelser, det gør altså det gode, der sker i dit liv, endnu bedre. Samtidig sker der det, at du ved generelt at blive mere taknemmelig, bliver bedre til både at bemærke og nyde de gode øjeblikke i dit liv. Det skaber altså et positivitets bias. Det lyder jo ikke så dumt. Det modvirker desuden din tendens til, at vænne dig til de gode ting efter kort tid, og tage dem for givet. Og kan altså hæve dit lykke sætpunkt (læs mere om lykke sætpunktet her).

Jeg har et ønske om at gøre noget til gengæld. At gøre tak. At give tak. Give ting. Give tanker. Give kærlighed. Så taknemmelighed bliver gaven, og skaber en cyklus med at give og modtage, det endeløse vandfald. Det fyldes op og spilder over… måske ikke engang til giveren, men til en anden, til den, der krydser ens vej. Det er den simple videregivelse af gaven.

Elizabeth Bartlett

Ser vi nærmere på anden del, indebærer taknemmelighed en ydmyghed, en anerkendelse af, at vi ikke kunne være, den vi er, eller der, hvor vi er, uden andres bidrag. Det styrker vores sociale bånd, og skaber en følelse i os af forbundenhed. Samtidig giver det os, en nærmest umiddelbar lyst, til at gøre gengæld. Som digtet ovenfor beskriver det.

Så, hvad sker der, når vi er taknemmelige? Vi bliver gladere, meget gladere faktisk, og vi bliver venligere og mere vellidte.

Med på vejen, skal du selvfølgelig også have, nogle små øvelser, der kan gøre dig til en mere taknemmelig person.

Taknemmelighedsdagbog

At holde sig en taknemmelighedsdagbog, er en af de mest udbredte og videnskabeligt dokumenterede måder, at få et mere taknemmeligt mindset. Skriv i den 1-2 gange om ugen.*

Skriv om ting, mennesker eller situationer du er taknemmelig for. Sæt dig ned og tænk over, hvad det er ved en given ting, situation eller ved særlige personer, der gør dig taknemmelig. Skriv så detaljeret som muligt om det/dem.

Husk at inkludere ting, der er sket i løbet af dagen eller den sidste uge (alt efter, hvor ofte du skriver i dagbogen). Gerne meget konkrete situationer eller ting. Helt bestemte handlinger en person har udført, der har gjort at du er taknemmelig.

Er det helt nyt for dig, så start med at beskrive 5 konkrete ting eller handlinger, du er taknemmelig for. Det kan være små ting som, at du er taknemmelig over, at buschaufføren kom til tiden eller, at du er taknemmelig over, at nogen havde lavet kaffe på arbejdet. Det kan også være store ting, som at du er taknemmelig over, at dine forældre har skabt dig, så du kan opleve verden, eller du er taknemmelig for, at dit barn sagde “jeg elsker dig” til dig i morges. Find en balance, der passer dig. Men vær konkret, og find nogen at takke. Selvom du ikke er religiøs, kan du også prøve at takke livet, skæbnen, jorden, tilfældighederne eller, hvad der stemmer overens med dine overbevisninger, for nogle af de store ting i livet.

Sig tak

En anden øvelse er, at sige tak. Du kan vælge, at gøre det direkte mundtlig til nogen, skrive et takkekort, eller skrive et taknemmelighedsbrev, som du efterfølgende kan sende eller læse højt for personen, alt efter hvor stort eller småt, du syntes det skal være.

Første skridt er at finde nogen, der har hjulpet dig eller været der for dig, som du ikke har fået takket ordentligt.

Beskriv:

  • hvad personen har gjort for dig;
  • hvorfor du er taknemmelig;
  • hvor du er i dit liv nu;
  • og hvordan du ofte, husker det personen gjorde for dig.

* Du kan læse meget mere om taknemmeligheds virkning på krop og psyke i bogen Thanks ! af Robert Emmons

* Se f.eks. Sonja Lyubomirski om taknemmelighed

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.