Mindfulness,  Personlig udvikling,  Tanker

Vær tilstede og oplev mere glæde i livet

Det lyder rimelig simpelt, som det står der. Det giver mening, for hvordan skal vi opleve lykke, hvis ikke vi er tilstede? Jeg ved i hvert fald, at når jeg drømmer mig væk på ferie eller til et sted jeg rigtig gerne vil være, så føler jeg mig ikke nær så lykkelig, som lige når jeg står der. Når jeg sidder der på gulvet og leger med min datter, når jeg går ude i skoven og kigger op på træerne, eller når jeg sidder på stranden og kan mærke vandet skvulpe op ad mine fødder. Lige der, når jeg er der, der er jeg lykkelig. Udover at jeg føler sådan, så viser forskningen faktisk også, at vi generelt er i væsentligt dårligere humør, når vi tankevandrer, end vi er, når vi er tilstede med vores opmærksomhed, lige der, hvor vi er. Men det er vi bare langtfra hele tiden. Faktisk tankevandrer vi 50% af tiden*.

Hvad gør vi så, for at blive bedre til at være tilstede i nuet. Vi gør det samme, som vi gør med alt andet, vi gerne vil være gode til. Vi øver os.

Hvad tænker du?

Mindfulness går ud på lige netop det. At øve sig i, at være tilstede i nuet. Jeg vil derfor kigge lidt nærmere på, hvad mindfulness er, og hvordan vi så gør det. Som det allerførste vil jeg invitere dig til at prøve denne lille øvelse:

Sæt en timer til 3 minutter. Luk øjnene og tæl dine tanker.

Hvor mange tanker, nåede du at tænke? Nogle dage er vores hoveder alle vegne, nogle dage er vi egentlig rimeligt i ro. Uanset, hvilken af den slags dage du har, så kan der virkelig nå at komme mange tanker gennem hovedet på bare 3 minutter. Måske du kom igang med at tælle, det at tælle tanker med som tanker, ja og så kører den jo bare. For at komme igang med at øve os på at være tilstede i nuet, er vi først og fremmest lige nød til at slå et par ting fast.

  • Du er ikke dine tanker!
  • Det er muligt at lade tanker passere, du behøver ikke gå ind i, alt hvad der farer gennem dit hoved.
  • Ved at observere dine tanker, kan du blive opmærksom på, hvor forskelligartet de kan være. De kan ligne små film, billeder, stemmer osv.
  • Tanker er lidt som sæbebobler, de flyver ind foran dit øje, og pludseligt springer de og forsvinder.
  • Ved at følge dine tanker, kan du blive bevidst om dine egne tankemønstre.

Rosin meditationen

Når du skal øve dig i at være tilstede, er det vigtigt, at du er sød ved dig selv. Det er ikke meningen, at dit hoved skal være tomt for tanker. Du vil komme til at forfølge nogle af de tanker, der opstår. Det er ok, læg mærke til det og kom tilbage. Vær nysgerrig på dig selv og dit indre liv. Vi tager lige en øvelse mere. Den her er en klassisk Mindfulness øvelse og hedder “the raisin meditation” eller på dansk rosin meditationen. Det du gør i meditationen er at træne din opmærksomhed. Du øver dig simpelthen på at være mere tilstede.

Selve meditationen går således:

Forestil dig at du er en alien, der aldrig før har set en rosin.

  1. Tag en rosin og læg den på din håndflade
  2. Kig på den
  3. Saml den op med to fingre
  4. Rør ved den
  5. Lugt til den
  6. Put den i munden, uden at tygge på den
  7. Rør den med tungen
  8. Tyg på den
  9. Smag på den
  10. Slug den

Kom tilstede med mindfulness

Lige et par noter til det med mindfulness. Når du laver øvelserne, er det vigtigt altid at have et åbent sind, eller et såkaldt beginners mind. Vær nysgerrig, lad som om, det er første gang, og giv slip på din viden og kunnen. I mindfulness arbejder vi derudover, hele tiden med ikke at dømme. Det er slet ikke nemt, faktisk er det virkelig svært. Men forsøg ikke at dømme. Det inkluderer også, ikke at dømme, de dømmende tanker. Så hvis du for eksempel kommer til at tænke “det her er kedeligt” (ja, det har jeg tænkt, mange gange), så er det en dømmende tanke. Den dømmer din oplevelse. I stedet for så at tænke “åh nej, nu kom jeg til at dømme min oplevelse”, skal du forsøge, så vidt muligt, blot at bemærke tanken “det her er kedeligt” og vende tilbage til f.eks. rosinen. Det er virkelig ikke nemt. Men øvelse gør mester. Accept er så næste vigtige ting. Anerkendelse af, at tingene er, som de er. Hvis ikke vi anerkender og accepterer tingene som de er, kan vi ikke udforske den aktuelle situation. Så er vi hele tiden et andet sted i hovedet, nemlig igang med at bedømme, evaluere, gøre bedre osv. Hvilket leder os videre til næste note. Vi arbejder aktiv med at give slip. Give slip på det, vi gerne vil have, og give slip på alt det, vi ikke vil have. Tit arbejder vores tanker på højtryk, på at planlægge måder hvorpå, vi enten kan få det vi gerne vil have, eller undgå det vi ikke vil have. Her arbejder vi på at give slip i alle disse tanker. Tålmodighed. Hvis du har givet en af disse øvelser et forsøg, så tror jeg, du forstår hvorfor tålmodighed er vigtigt. Det lyder jo såre simpelt, bare at koncentrere sig om en rosin i 5 minutter, men det er svært. I processen skal vi være tålmodige med os selv. Husk desuden lige på, at selve øvelsen, er det der træner din hjerne, til at komme tilstede. Selve øvelsen er målet.*

Når du har prøvet øvelsen, kan du fortsætte med at øve den eller bruge en anden genstand. Du kan bruge forskellige ting eller mad. Du kan også vælge en indre ting, som for eksempel dit åndedræt eller et enkelt ord. Du kan bruge 5 min eller en hel time. Det er helt op til dig. Men husk på, at selv 5 minutter er 5 minutters øvelse i at blive gladere i dit liv. Hvorimod ingen minutter er ingen øvelse. Så hellere lidt, end slet ingen ting.

*Se Matthew Killingsworths projekt trackyourhappiness.org

*Du kan læse meget mere om Mindfulness ved at søge på faderen til den vestlige mindfulness: Jon Kabat-Zinn, han har lavet en masse små, supergode videoer på youtube. Se her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.