Meditation,  Mindfulness,  Personlig udvikling,  Tanker,  Yoga

Kropsscanning

Kropsscanning er en af de meditationer, der har en veldokumenteret effekt på krop og sind. Den virker beroligende og centrerende. Den er i sin mest simple form ekstrem kraftfuld og virker helbredende. Du kan læse mere om forskellige typer meditationer her.

Selve meditationen går ud på at du lader din opmærksomhed vandre gennem din krop, fra et kærligt, åbenhjertet og rummeligt sted. Det er en mindfulness øvelse og som med alle andre mindfulness øvelser, er din primære opgave, at være nærværende med dig selv uden at dømme. Læs mere om hvordan og hvorfor mindfulness virker her.

Hvordan gør du?

Du starter som regel med tæerne på venstre fod og bevæger dig gennem hele foden – til fodsålen, hælen, toppen af ​​foden. Derefter op ad venstre ben. Ankel, skinneben og læggen. Knæet og knæskallen. Låret i sin helhed både foran og bagtil, lysken og venstre hofte. Derefter over til tæerne på højre fod og op ad højre ben, på samme måde som med venstre.

Derfra flyttes fokus ind i bækkenet, i hofterne, balderne og kønsorganet, den nedre del af ryggen, maven og derefter overkroppen – den øvre del af ryggen. Brystet og ribben. Hjertet og lungerne. Skulderbladene, kravebenet og skuldrene.

Fra skuldrene, bevæger du dig ned ad armene. Armene tages ofte sammen. Fra skuldrene og armhulen, nedad overarmene, albuer og underarme. Håndled, ryggen på hænderne og håndfladerne. Ud i fingrene, helt ud til fingerspidserne. Herefter tages nakken og halsen. Baghovedet. Kæberne, tungen og ganen. Kinderne og næsen. Øjnene, øjenhulerne og lige midt imellem øjnene. Panden. Hele vejen til toppen af hovedet.

Hvordan virker kropsscanning?

Når vi øver os på kropsscanningen, bevæger vi os systematisk og bevidst gennem kroppen, vi mærker fornemmelserne i de forskellige dele af kroppen. Vi øver os på at fornemme os selv. Finder os til rette i at styre vores bevidsthed. Uden at bevæge en muskel, kan vi fokusere vores bevidsthed, derhen i kroppen vi ønsker den. Vi kan skabe opmærksomhed på de fornemmelser vi har indeni. Åbne os op overfor alt det, der allerede udfolder sig indeni os.

Mange af os er vant til at tune ud. At undertrykke og fjerne opmærksomheden fra vores indre. Men med kropsscanningen er vi med os selv og vores indre. Vi mærker os selv. Bliver os selv bevidste.

Normalt adskiller vi kroppen og bevidstheden. Vi taler om kroppen som et objekt, der kan observeres. Om bevidstheden som subjektet, der observerer. Om jeg’et, der har en krop. De fremstår adskilt og forskellige. I meditationen kan vi opleve øjeblikke af ren bevidsthed. Hvor adskillelsen ophæves og vi er, med alt hvad vi er. Sådanne øjeblikke er mulige og tilgængelige for os alle, på alle tidspunkter.

Du få her en kropsscanning, du kan lytte til, når du trænger. Meditationen kan laves både siddende og liggende.

*Du kan læse meget mere om kropsscanningen og dens positive effekter i Jon Kabat-Zinns The Body Scan Method eller du kan høre mere, ved at søge på Jon Kabat-Zinn på youtube

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.